Versnelling

By jaapandre

sram dual drive

Via de ligfiets lijst kreeg ik een interessante vraag en daarmee samenhangend een interessante website: http://www.sheldonbrown.com/gears daar kan je aangeven wat voor een type versnelling, wat voor een kransje voor, wat voor een cassette en de maat velg die je aan wilt drijven. Vervolgens krijg je een mooi overzicht van welk verzet je hebt. Daarmee kan je dus makkelijk kijken welk bereik je hebt en wat je moet/kan doen als je je bereik wilt veranderen. Ik heb het mooi kunnen gebruiken om mijn oude en nieuwe fiets te vergelijken.

Bij mijn nieuwe fiets heb ik gekozen voor een dual drive versnelling, met een 9-speed cassette van 12-25 (ipv de standaard 9speed 11-32 cassette). Mijn overweging daarbij was: ik wil beter in cadans blijven rijden, bij de cassette die ik gekozen heb, zijn de sprongen kleiner en met het vals plat wat ik eigenlijk standaard onderweg heb, kan ik dan beter de juiste versnelling kiezen. Nadeel is wel dat mijn bereik nu iets minder is.
Mijn oude fiets heeft 8 speed 11-28 en voor 42 tanden, met een 26 ” wiel. Het bereik daarmee is 2,9 tot 7,4 (meter per omwenteling?).
Mijn nieuwe fiets heeft een bereik 2,4 tot 9,2 (met overgangen tussen 9 & 13%). Dit houdt in dat ik onder ongeveer 2 versnellingen meer heb en boven 3. Dat klinkt naar een goede uitbreiding. De standaard cassette (11-32) heeft bereik van1,9 – 10,1, met overgangen tussen de 12 en 16%, ik vermoed dat ik die versnellingen niet vaak zou gebruiken.
Kortom een verbetering ten opzichte van mijn huidige fiets, terwijl de 11-32 standaard cassette geen meerwaarde zou hebben.
Mocht ik toch ergens versnellingen te kort komen, kan ik makkelijk kijken welke aanpassing ik ga willen. Cassette moet eens in de zoveel tijd toch vervangen te worden en ook het voorblad is natuurlijk eenvoudig te vervangen.

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.