Kali ophalen, de tocht

By jaapandre

Dinsdag 29 december was het zo ver, mijn eerste echte tocht in Kali, start: utrecht vlakbij het stadion, via De Bilt, Huis ter Heide, Soesterberg, Amersfoort, Hoevelaken, Zwartebroek, Voorthuizen, Apeldoorn, Twello, Deventer, Holten, Markelo, Goor, Delden, Hengelo zou ik na ongeveer 140 kilometer in Oldenzaal zijn. (eigenlijk werd ik onderlangs Almelo gestuurd, maareh dat was te onbekend in het donker). Met een gemiddelde bewegingssnelheid van 25 en daarmee ongeveer 20 kilometer inclusief rust, zou ik binnen 7 uur over moeten zijn…

Vol goede moed ging ik op weg, maar moest al snel een keer stoppen om de bagage anders in te pakken, er liep het een en ander aan. Ook voor de route moest ik zo af en toe stoppen om precies te kijken welke weg ik moest rijden (liever iets meer tijd kwijt om de goede weg te vinden, dan een half uur de verkeerde weg rijden….
Tot Amersfoort ging het niet echt lekker, totdat ik de Utrechtseweg/straat op ging, die ging flink naar beneden… Ongemerkt was ik al een flinke tijd bezig om te klimmen….. Met 30 op de teller (denk ik) ben ik daar de klinker weg naar beneden gedenderd, aangezien Kali ongeveerd is en de wielen gaan trillen op klinkerwegen voelde dat fors aan.

Amersfoort heeft het begrip fietser niet helemaal begrepen, de weg was abominabel, de bewegwijzering was slecht, aangezien het vaak lang duurde voordat ik een gps fix had op mijn telefoon en een kaart van 1:100.000 bij me had, maar snel aan een mevrouw gevraagd waar Hoevelaken lag, dit is een techniek geweest die ik al snel heb toegepast: bij twijfel vragen, levert gelijk een leuk praatje op….

In Hoevelaken de lokale supermarkt bezocht om vloeibare en vaste energie in te slaan en tot me genomen. Er stond toen 27,5 km op de teller en was ongeveer 2 uur onderweg…. 20 kilometer verder was ik weer aan rust toe, een busstation (Wittenberg) in the middle of somewhere was mijn pleisterplaats, toch mijn kettinglijn even nakijken, want had het gevoel dat ik wel erg zwaar trapte. En ja hoor, het draadje van mijn col was tussen de kettinggeleider van de derailleur gekomen. Bij wegrijden was er een flink geratel te horen, dus weer eruit, en bleek de ‘gewone’ kettinggeleider ook gedraaid. Handmatig was ie niet terug te draaien, er was toevallig een prullenbakleger bij de bushalte die een steeksleutel had. Dat was wel handig, want degene die ik van Hans had gekregen, zat ergens in mijn bagage, die ik met veel moed beleid en trouw goed gekregen had…. Het was ondertussen 14 uur geworden, dus echt opschieten wilde het niet… Maar had de moed nog niet opgegeven, en ach genoeg treinstations op mijn weg….

Op naar Apeldoorn, de weg was een beetje heuvelachtig, vaak stijgen, soms dalen. Maar bij het dalen, kon ik nog met moeite de 18km/h halen. Liep er al weer wat aan? Een paar keer afgestapt om te kijken, mijn waterfles leeggegooid (scheelde weer 1,5 kilo), zelfs nog een keertje de banden gecontroleerd, maar er leek toch niets aan te lopen. Dus liet ik de fiets maar even uitlopen om te kijken of ik iets hoorde. Ik ging steeds langzamer, tot mijn snelheid negatief werd…. De weg leek te dalen, maar was nog steeds aan het stijgen… Dit gaf de burger moed, want als je omhoog gaat….. Ik kan de snelheid weer boven de 20 krijgen en na nog een stukje klimmen was ik bovenop wat later de beruchte Torenberg bleek te zijn. De afdaling kon beginnen. Langs familiepark Julianatoren reed ik nog zo’n 35 km/h even later durfde ik mijn snelheid boven de 50 te laten komen, thuis bleek de maximumsnelheid 54,6 km/h te zijn. Mentaal heeft me dit zo’n kick/boost gegeven dat ik besloot snel naar Deventer door te rijden (het zou immers om half vijf al donker worden). Vlak voor Deventer was het wel even irritant er was een ‘doorsteekje/trap’ om de brug makkelijk op te kunnen, die was niet geschikt voor Kali, ik mocht een 500 meter extra rijden. In Deventer heb ik in Kali even een pauze genomen en vooral wat energie tot mij genomen en ben doorgereden naar Holten. Onderweg was het donker geworden en had mezelf wat warms in Holten beloofd. Uiteindelijk een frietje met warme chocomelk tot me genomen in een half koude/warme snackbar.
Ik had daar nog een keuzemoment om via Almelo te rijden, maar vrij makkelijk besloten om onderlangs te gaan, iets meer kilometers, maar het laatste stuk was bekend terrein en de bewegwijzering verwachtte ik beter. Dit bleek een goede keus te zijn. In Hengelo had ik echt het gevoel om bijna thuis te zijn. Helaas moest ik toen nog ruim 10 km rijden met een zeer stuitje (te rechtop zitten) en ijskoude voeten. Die voeten waren niet het ergste, door de klikschoenen, gebruik je je voeten niet om te fietsen.

Uiteindelijk was ik om 20.30 thuis. Ik kon nog makkelijk uit Kali komen (leve het grote mangat).
De voordelen van Kali: warm, leuk, veel aanspraak, positieve reacties onderweg, geen energie in evenwicht bewaren (waardoor je bij grote vermoeidheid niet omvalt/energie kwijt bent met rechtop blijven), weerstand(?).

De nadelen: je bent constant aan het sturen

De stats:
afstand: 145,63 km
rittijd (moving): 7:35
rijdend gemiddelde: 19,68
totale tijd: ruim 10 uur.
Maximum 54,6
windkracht: 3-4 tegen.

Kali ophalen, de overdracht

By jaapandre

Mijn eerste foto van Kali

Afgelopen maandag was het zover. De oliebollentocht voor velomobielen was in Utrecht en Hans zou Kali meenemen, daar nog berijden en daarna zouden we kijken of het allemaal pastte en dergelijke. ‘s Ochtends was ik al even naar de dom om te kijken naar die 100+ velomobielen. Ik heb daar mijn eerste foto van Kali gemaakt en heb Hans daar al even gesproken. ‘s Middags was het dan echt zo ver. Na een busrit van driekwartier was ik op de finishplek van de oliebollentocht gekomen. Na een paar minuten kwamen ook de velomobielen aanzoeven. En ik ging (terwijl ik voor radio Utrecht geinterviewd werd) op weg naar Hans en Kali. Hoewel Hans en ik ongeveer even groot zijn, stond de fiets beslist niet voor mij afgesteld. Met mijn voeten kwam ik tegen de bovenkant van de punt aan en met mijn knieen tegen het kapje. Na een aantal pogingen was het nog niet perfect (hij kon nog wel naar achteren, maar om de een of andere reden lukte dat niet). Het was koud en etenstijd, dus besloten om de fiets wel te kopen en ‘s avonds met een volle buik nog weer even verder te kijken. Snel mijn spulling (en nog een hele lading accessoires) ingeladen en naar mijn logeeradres gefietst (in de buurt van het stadion). Als je de weg weet, was het een leuk ritje van 10km, maar daar heb ik uiteindelijk een klein uur over gedaan.

‘s Avonds ben ik inderdaad nog even gaan sleutelen en toen bleek dat er op de buis waar het stoeltje aan bevestigd zat een klein nopje zat, waardoor de ring niet verder kon schuiven, nadat ik de ring voorbij het nopje had vastgemaakt, kon ik er wel goed op fietsen. Het grootste nadeel was (en is nog steeds) dat het stoeltje erg rechtop staat. Mijn kop steekt een vrij groot stuk boven Kali uit en het zitje ondersteunt me niet optimaal. Ik wil nog een keer kijken of ik mijn zithouding aan kan passen, zodat het stoeltje toch weer wat verder naar voren kan.

Kali ophalen, de voorbereidingen

By jaapandre

Morgen en overmorgen gaat het gebeuren, dan ga ik naar Utrecht om Kali op te halen. Ik wil eens kijken of ik op tijd bij de domtoren kan zijn om daar de 100+ velomobielen gade te slaan.
Vandaag had ik de Alleweder van het ligfietsend Bakkertje voor de deur staan, een goede reden om een proefritje te maken, hoe zwaar is het, hoe stuurt het ook al weer, hoe koud is het. De eerste rit was met fietskar en twee kids. Dit viel vies tegen, ik haalde snelheden tussen de 10 en 15 kilometer per uur…. Halverwege bedacht ik me dat ik de banden van de fietskar (die nu een half jaar of zo stilstaat) niet opgepompt waren. Ik wist niet zeker of er een pomp ergens verstopt was, dus maar stug doorfietsen. Bij thuiskomt bleken die zo goed als leeg.
Wat ik ook leerde was dat mijn dikke fleecetrui veels te warm was, maar dat een ‘velomobielcol’ juist wel handig is. Ook een bril kan nuttig zijn om zo af en toe (in ieder geval) de ogen rust te gunnen. Ben ook erg benieuwd hoeveel herrie Kali maakt. Ben vergeten om het geluidsniveau van de AW te meten, misschien nog even een ritje maken of straks aan LFB vragen.

Thuisgekomen heb ik de fietskar en kids gedropt en ben nog een ritje gaan maken. Dat ging al een stuk beter windje mee ging ik met een vaart van 30-35 km/h op mijn gemakje. Wind tegen werd dat toch 20-25 (windkracht 4). De velomobielcol was nog nuttiger, mijn oren vlogen er bijna af. Nu in loopshirt gereden, maareh dat was nog veels te warm, vooral op mijn rug (oeps, moet ik in mijn nakie…). Nu zit er in de alleweder een rainbow zitje, in Kali als ik het goed heb een ventisit, dus dat scheelt misschien nog wel een beetje, maar mijn trui kan ik inruilen voor een extra shirt.

Hmmm en toen dacht ik, ik zet de route er even bij, maar de gpx-track laat op googlemap alleen de waypoints zien en niet de track zelf….
Route Utrecht Oldenzaal Map your trip with EveryTrail

Telefoon oplader

By jaapandre

Accupakje

Ik ben in het rijke bezit van een android telefoon. Mooi ding, maar heeft als nadeel dat als je hem gebruikt hij meer energie gebruikt dan dat er in de accu zit, het scherm gebruikt veel energie maar ook als je dingen als gps/gprs gebruikt gaat het hard. Nu zijn dat juist dingen die je op de fiets goed kan gebruiken.
Nu wil ik dinsdag met Kali van Utrecht naar Oldenzaal fietsen en echt duidelijke plaatsen wil ik niet aandoen, dus is de gps wel handig. Nu heb heeft Kali een 12 volts accu, maar geen sigarettenaansteker om daar een usbstekker in te kunnen steken. Nu is die accu ook wel nuttig om andere nuttige zaken (als lichten) energie te leveren en weet niet hoe goed die accu nog is, dus had ik het idee om wat extra energie mee te nemen. In eerste instantie was ik van plan een reserve 12 volts accu te kopen, maar aangezien 2 keer 6 ook 13,79 is en ik nog 4 6volts accus had liggen van de oude fietsen, heb ik er twee in serie geschakeld en daar de sigaretten-aansteker op aangesloten. Als ik Kali heb, moet ik nog even kijken hoe ik dat fatsoenlijk kan monteren. Maar nu heb ik een pak dat toch wel enigszins doet denken aan zo’n mooie tekenfilmbom. Maar de telefoon zegt wel mooi dat ie aan het opladen is 🙂
heb ook nog even gekeken of je een koffiezetapparaat kan aansluiten. Bij conrad kan je er eentje kopen die 170 Watt gebruikt gedurende 4 minuten om een bakje koffie te zetten. Bij 12 volt =170 watt gelijk aan 14 ampere. Vier minuten 14 ampers zou ongeveer 1Ah stroom zijn, zou ik 4 bakjes koffie kunnen zetten met de huidige accu’s. Dan maar liever een cafeetje.