Ligfietsen gevaarlijk?

By jaapandre

Regelmatig krijg ik de opmerking dat ligfietsen gevaarlijk zijn. Nu heb ik nog nooit gehoord dat er iemand overleden is na een aanrijding DOOR een ligfietser, wel dat er (lig)fietsers zijn overleden door een botsing met een auto (of iets wat volgens het kentekenbewijs een auto zou zijn).
Veel gehoorde opmerkingen en mijn reactie daarop:
Je ziet ze niet‘. Dat klopt, je moet ook kijken om iets te kunnen zien. Het gebeurt me regelmatig (lees dagelijks) dat ik op een fietspad rijd, waar ik voorrang van rechts heb en dat automobilisten niet eens kijken voordat ze het fietspad oprijden en dat gaat er niet om als ik op een afstand ben van 10 meter, maar ook op een afstand van 100-150 meter.
Je ziet ze niet‘. Wordt vooral gezegd als de wintertijd net is ingegaan en het dus donker is tijdens de spits. Ligfietsers hebben in het algemeen minstens de voorgeschreven verlichting. Op mijn ligfiets zit de verlichting niet lager dan de verlichting op een gewone rechtop fiets. Ligfietsers besteden veel aandacht aan hun licht. Ze willen immers goed zien en gezien worden. Helaas en gelukkig mogen we geen verlichting voeren die verblindend is (automobilisten mogen ons echter wel verblinden).
Ze zijn zo laag‘: een kind van tien is net zo laag, een sportauto overigens ook en een hond is vaak lager.
‘Ze gaan zo snel’: tsja maar waarom word ik dan nog steeds ingehaald in een 30km zone… overigens is mijn kruissnelheid rond de 23-30, dus zo veel harder ga ik nou ook weer niet.
Je hoort ze niet‘. Nee, mijn fiets maakt geen geluid, en anders is het reden om hem na te kijken. Maar dan nog. Hoe vaak mijn (luide) bel niet gehoord wordt, omdat er muziek geluisterd wordt. Of dat er juist gezwabberd gaat worden als reactie op de bel.
Voel je je onveiliger op een ligfiets dan op een rechtopfiets?’. Nee, sinds ik op een ligfiets fiets, voel ik me onveiliger. Ik kijk op mijn ligfiets verder naar voren, omdat ik niet voorover over mijn stuur heen hang, maar omdat ik achterover zit. Ik zit beter op ooghoogte van de automobilisten en zie dus beter hoe vaak er niet of slecht gekeken wordt.
Maar waarom zijn (sommige) mensen zo negatief over ligfietsen. Ik heb eigenlijk geen idee. Mensen schrikken vaak omdat ze een ligfiets niet aan hebben zien komen (zie boven), en geven de schuld aan de ligfietser. Daarbij komt dat ligfietsers vaker een langere afstand fietsen dan rechtopfietsers en dus vaker op plekken komen waar weinig fietsers zijn. Ook zijn ze iha enthousiaster waardoor ze ook in slechtere omstandigheden (weer/donkerte) blijven fietsen. Dit worden dan plaatsen waar geen fietsers verwacht worden en als er dan wel eentje ‘plotseling’ verschijnt, dan kan ik me toch wel voorstellen dat je schrikt.
‘Maar waarom ben je eigenlijk zo positief over ligfietsen’: Het is een heerlijke manier van voortbewegen. Je bent aan het sporten en verplaatsen tegelijkertijd. Door mijn houding staar ik niet naar het asfalt wat ik bij een rechtopfiets snel doe, maar kijk ik de wijde wereld in. Met minder energie kan ik net zo hard, maar in de praktijk betekent het dat ik met meer energie harder ga. Hierdoor is het haalbaar om mijn woon-werk afstand van 15/16 kilometer in 40 minuten te doen (lang leve de verkeerslichten), waardoor ik met mijn fiets naar het werk kan, dit heeft ook goede gevolgen voor mijn conditie. Bovendien spaar ik per dag 32 kilometer keer 0,19=6 eur autokosten uit en spaar daarmee tevens het milieu.

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.