Kali, de overwegingen

By jaapandre

Met de aanschaf van Kali heb ik een aantal mensen die mij volgen verbaasd, ik heb immers net met volle overtuiging een nieuwe open ligger gekocht voor mijn woon-werkverkeer. Helemaal onlogisch is het niet. Ik heb laatst voor een open ligger gekozen, omdat mijn woon-werkverkeer voor een groot deel vals plat heeft, extra kilo’s zijn dan niet zo fijn, ook is het (zeker in de zomer) redelijk druk fietspad, waardoor je met een velomobiel meer ruimte inneemt dan met een open ligger, ook het open karakter heeft zo zijn voordelen.

Echter er zitten ook voordelen aan een velomobiel en aan Kali in het bijzonder. Een belangrijk voordeel ontdekte ik met de gladdigheid van laatst. Op een driewieler (bakfiets) kon ik met gemak de 18km/h halen, waar andere fietsers moesten lopen. Waren we vorig jaar aangewezen op de slee om de kids weg te brengen, dit jaar konden we ze gewoon in de bakfiets doen (natuurlijk hebben we wel een keertje de slee gebruikt). Verder is een velomobiel ook warmer en wordt je minder nat (en dus koud) van de regen. Dat laatste is niet zo een sterke overweging. Echt nat ben ik in het afgelopen jaar niet geregend. Een ander voordeel van een velomobiel kan zijn dat je harder kan rijden, door een betere stroomlijn, dat moet ik nog ervaren. Maar de voordelen van de velomobiel zijn met name aanwezig in de winter. Op dat moment zijn er minder andere fietsers op de weg, waardoor een belangrijk voordeel van de open liggert minder belangrijk wordt. Kortom een velomobiel is een goede winterfiets, de kou speelt dan een belangrijkere rol.

En waarom Kali…

Via twitter en mail had ik al aardig wat verhalen over Kali gehoord. Het is een fiets met een geschiedenis. Waarschijnlijk in 1984 gemaakt, door Bram Moens in 1985 op een wedstrijd in Engeland bereden (vanaf 2:05, die witte met nummer 39)

Hans heeft de fiets goed onderhouden, qua lengte zijn we vergelijkbaar, maar bij de overdracht bleek dat onze benen/fietsmethode wel heel anders zijn. Stond bij Hans het stoeltje vrij ver naar voren, bij mij moet ie op de achterste stand om te voorkomen dat ik mijn benen niet tegen de ombouw stoot. Dat deed mij wel vermoeden dat ook mijn vrouw in Kali zou kunnen rijden, wat des te fijner is omdat ik vrij makkelijk thuis kan werken, maar mijn vrouw niet(1). De aandrijving van de fiets is erg fijn, de niet-geveerdheid heeft zijn nadelen, maar ook zijn charmes. En het is een object waarmee je plannen kan maken om te verbeteren. Hierover op een aparte pagina meer.

(1) mijn vrouw blijkt er inderdaad in te passen, nu nog kijken of ze het ook fijn vind fietsen.

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.