By jaapandre
Gisteravond was het zover, eindelijk tijd om de cranks te vervangen. Ik wilde de 170 mm crank vervangen door een 155 mm. Daardoor zou ik net iets meer ruimte hebben voor mijn benen (richting kap) en zou het voor A ook makkelijker zijn, met haar korte beentjes en haar 155mm cranks op haar Fuego. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, met het goede gereedschap volgens het volgende filmpje:
De cranktrekker had ik in huis, leve de fietsgereedschapsdoos. De 14 mm dopsleutel was een groter probleem. Uiteindelijk maar een ratelset bij de automaterialenwinkel gekocht, die wilde ik toch al hebben. Mijn tijdsinschatting was dat het in een kwartiertje zou moeten kunnen (het filmje was 1,5 minuut, trappers eraf/erop). Dus het zal wel (x3x3) ruim 2 uur kosten 🙂 Dit bleek een redelijke schatting te zijn, na 7 kwartier waren de cranks vervangen en stonden alle fietsen weer op hun plek.
Kali heeft een groot voordeel. Het mangat, daardoor kan je redelijk makkelijk bij de cranks komen. De eerste stap was verwijderen van de trapper. Dat lukte niet, tis altijd lastig om de goede kant op te bepalen, maar hij zat zo stevig vast dat het me niet gelukt is. Dan maar de crank er met trapper afhalen, dan kan ik buiten de fiets even beter kijken. En dat ging als een speer, de moer ging er makkelijk uit (mede dankzij de ratel) de cranktrekker ging er makkelijk op, met een paar keer heen en weer draaien, ging de crank eraf.
Ik dacht er even over om eerst de andere crank er ook af te halen, maar dan miste je de mogelijkheid om tegenwicht te geven, dus toch maar eerst de nieuwe crank erop gezet. Ook dit ging als een tierelier, blijft wel de uitdaging om hem strak genoeg, maar niet te strak vast te draaien…
De tweede crank was een groter probleem. Hans had me al gewaarschuwd. Ik kreeg de trekker er niet mooi recht op, en had hem niet ver genoeg erop gedraaid, dus in plaats van dat ik de crank van de trapas trok, trok ik een deel van de schroefdraad kapot. Oepsie…. Nu had ik al een alternatieve methode bedacht in case of emerency (domme kracht), maar nog een keer geprobeerd, nu de cranktrekker zo ver mogelijk erop gedraaid. Nu kwam de crank er gelukkig wel af. Het vervolgens weer eraf halen van de cranktrekker was nog een uitdaging :-).
Het was tijd om de bladen over te zetten. Ik had een crank met 52 blad gekocht, maar op de oude crank zat nog een 52 en 65 blad die nog prima waren en waarop de ketting ingesleten was en vice versa. Dus die wilde ik terug op de nieuwe crank. Mooi klusje om binnen aan tafel te doen, was een hele puzzel om twee bladen en twee beschermranden goed aan de crank te krijgen…
Ahwel Crank erop, trappers erop (had combipedalen van mijn oude focus gehaald, was ik al van plan, we hebben niet echt geweldige klikschoenen). En Klaar was ik. Alleen nog even gereedschap opruimen, Kali uit de schuur en in de tuin en de 2 rechtopfietsen weer terug in de schuur en handen wassen, hmmm ik had toch de meeste tijd mijn handschoenen gedragen…..
Al met al viel het me mee, zowel de temperatuur (heb het in de halfsteen vrijstaande schuur gedaan, met alleen een klein straalkacheltje), als de moeilijkheid van het werk, als de rare houdingen die ik zou moeten aannemen om het werk te doen. (foto volgt nog, moet even poseren).